Rätt vård från vården, eller?

Man ska lyssna på vården är rådet alltombarns läkare ger läsarna i samma artikel som han säger att ”vården” tidigare givit råd att stoppa vitlök i öronen på barn som riskerar öroninflamation. Alltså, ursäkta mig …men lita på vården?
Själv är jag en surfarmamma, åja jag ringer sjukvården också men jag har lärt mig en viktig sak sen jag fick barn. ”Lita inte blint på vården”.

När Adde hade utslag på magen och feber som bebis ringde jag vården, tre gånger. Samma telefonlinje men vid tre tillfällen och tre olika sjuksyrror.
Sjuksyrra ett sa: – DU MÅSTE ÅKA IN NUUUUU, vi vill titta på det här.
Anledningen till att jag överhuvudtaget ringde en gång till innan jag åkte in var för att vår närakut hade stängt och jag behövde råd om närmsta. Den syrran sa:
-Va, ska du åka in för lite feber och utslag, verkar ungenm matt eller? Inte, avvakta då?
Anledningen till att jag ringde en tredje gång var förstås för att oroliga mammanerven sa att det är bäst att få ett till råd när de nu var så olika.
Råd nummer tre: Smörj på lite olivolja och ge alvedon!

Jaha, tack för kaffet liksom!
Sen har vi det här (som jag tjatat om förut) hur ”Vården” hanterade amningen.
På sjukhuset: AMMMAMAMAMMAMAMMMA! DuFÅRINTEGENAPPFÖRDÅTARHANINTETUTTEN.
Tre månader senare när dötrött mamma som ammar med en och enhalv timmes mellanrum ber om hjälp säger de:
– AAAAAAMMMMA!
-Vadå mjölkpump, det blir bara jobbigare, du ska amma.

Med barn nummer två säger orolig mamma eftersom dottern inte går upp ordentligt!
– Nej, nu tänker jag pumpa ut coh ge lite ersättning så hon får orken tillbaka.
Vården svarar:
– Ja, jag har då aldrig hört talas om en unge som inte tagit tutten efter nappflaskan och då har jag jobbat 15 år på prematuren!

I övrigt säger vården:
Om Feber – åk in, stanna hemma, gå ut, ge alvedon, ge glass, klä på ordentligt
Om förkylning- Ungar ska vara ute och leka som förkylda, ungar ska inte ut i kylan som förkylda då blir det värre, så länge de har grönt snor kan de träffa andra barn, så länge de har vitt snor kan de träffa andra barn, så länge de snorar ska de inte träffa andra barn. Lite hosta smittar inte …

Så …vad f*n ska man lita på egentligen???

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

