Nej, lura INTE barnen!

När jag var liten uppe i de bergslagska skogarna sa pappa att om jag gick ut för långt i skogen (det fanns en hel del gruvhål som man skulle kunna trilla i) skulle Bergatrollet ta mig. Och … om jag gick ut sent på kvällen så skulle gråa damen hämta mig.
Pappa berättade ingående om den hemska gråa damen som vilseledde små barn så att de aldrig kom hem och det stora läskiga bergatrollet som åt små flickor till frukost. Pappa hade många konstigheter för sig, tandtroll och mask i magen av snö bland annat.

Det finns en sak man inte ska göra mot sina barn … och det är att ljuga! Häromdagen sa en mamma till sin son att han inte fick äta snö” För då får du mask i magen”. Jag hajjade till och trodde att just det var förbi för längesedan, att folk visste bättre. Men inte. Nu handlade det förmodligen om att hon trodde det själv, mamman. Och även om det då är tråkigt att det blir så så är det ändå bättre än det jag möts på hos

det här >> alltombarn idag. Med rubriceringen Sju riktigt smarta sätt att lura barn.
Vi tar om det … man ska INTE lura barn.
Om man inte vill att barnet ska titta på bollibompa just i kväll, börja då tidigare på kvällen och berätta att ”Idag kan vi inte se på bollibompa, DÄRFÖR ATT … (skriv in den anledningen som faktiskt är skyldig till det hela)” Man kan också tilllägga: ”Men i morgon, nästa dag etcetera ska vi göra det igen.”

Om du säger det i tid så får barnet tid på sig att förstå och acceptera det hela. Det är väl ändå inte barnet som styr i er familj? Vad ni än gör så ”Ställ INTE om klockan eller bara låtsas att Bolibompa redan har varit för att det kan vara ett sätt att få tid till andra saker” som de säger på alltombarn.

Man ska inte ljuga för barn, inte säga att det bor en Farbror Ström i eluttaget. Farbror Ström hatar barn och bits hårt om man råkar stoppa dit fingrarna.

Framförallt ska man inte skrämma barn på det här sättet. Idag, men den pedagogik och framsteg i barnuppfostringsforskningen som råder så borde det vara en självklarhet. men uppenbarligen inte.

Förövrigt kan ”goda” saker vara läskiga också. I mitt hem så hette det att tomten kom ned genom skorstenen och lämnade julklappar. I många år var jag livrädd på julaftonen för att det skulle komma ned en tjock farbror genom skorstenen och in i vårat vardagsrum. Julklapparna hade jag gärna varit utan, bara jag sluppit våndas varje jul.

Lämna en kommentar

Kommentera

