Hur förklarar man?

Jag har frågat förut, men hur gör man? Idag var vi på den ena djurparken och då hade den ena geten Freya gått bort. Adde frågade var hon var och jag sa:
– Freya är död.
Och han relaterade till katten vår som gick bort i vintras – Som Oscar?
– Ja som Oscar.
Han funderade en stund, för han har då och då pratat om och bearbetat det faktum att Oscar är borta. Sen sa han:
– Så, Oscar och Freya pratar tillsammans nu?
– Ja det kan man säga, de är ju båda döda. Så man kan säga att de är på samma ställe.
– Men mamma, sen … när de är klara så kommer väl Oscar tillbaka till Adde?

Jag försökte förklara att det gör han inet och att man kan prata om honom och komma ihåg honom mycket. Att jag också saknar Oscar och att jag också är ledsen. men ibland undrar jag om det blir för avancerat?
Vad säger man egentligen och hur hjälper man en liten kille att komma vidare i sorgen efter sin katt?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hej Jag kollade in länken till din blogg via Digitala kulturer och en toppenbok som jag använt mig av är Adjö herr muffin. av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm. Ibland kanske man inte riktigt har svar på alla frågor och då kan kanske en barnbok vara till lite hjälp.
    mvh

  2. Tack Malin!
    Ska kika på den .

Kommentera

