Recension: Min första skogsbok

Titel: Min första skogsbok
Författare: Anja Baklien
Förlag: Ica Bokförlag
ISBN: 9789132155918
Pris: 105
Köp:här
Betyg:@@@@@
97891321559182

”Men, det här är precis vad jag letat.” är min första tanke när jag och Adde hämtar bokpaketet på posten. Anja Baklien är tillbaka och denna gång har hon tagit sig ann skogen i en underbar fotobok där barnen (tillsammans med föräldrarna) kan upptäcka skogen.

Min första skogsbok är en bok som, innehåller både vackra bilder på saker vi kan se och hitta i skogen, samt förklarande text och plats för att fylla i när vi hittade det aktuella djuret/ blomman, etcetera.

Min första skogsbok är enkelt skriven, anpassat för en fem-sexåring men eftersom det är stora fina bilder är det inte svårt för min treåring heller att peka ut sina välkända blommor och djur. Så jag rekommenderar varmt boken till alla föräldrar. Jag skulle nästan kalla den ett måste i varje hem, eftersom det inspirerar till upptäcktsfärder och utflykt.

Själv skulle jag nog gärna (om man får vara petig) gärna se lite extra plats där man kunde klistra in till exempel tallbarr eller rönnblad. Jag förstår att det blir för omständigt men eftersom vi själva gör en scrappad bok om just tillåtna blommor och blad så skulle det vara trevligt med en som har så vackra bilder i sig som förlaga. bokinlaga1

Det är fascinerande att få vara barnets ledsagare i naturen och alla barn vill upptäcka nya saker, med den här bokens hjälp kan vi även visa sådant som vi kanske inte ser på långpromenaden. Min första skogsbok har fantastiska bilder, närbilder på en liljekonvalj eller karljohan svamp gör att du nästan vill sträcka dig in och röra vid den. Du får lära dig allt från vardagskunskaper som att Flugsvamp är giftigt till lite mer udda saker som att människan varit beroende av ljung en gång i tiden.

Slutkommentar
Det här är en bok som passar de flesta som är nyfikna. Det är en bok som inspirerar till skogsutflykter och att leta efter både svampar och djur med sina barn. vackra bilder och rader att skriva observationer på gör boken till ett måste i varje barnfamilj.

Min första skogsbok är ännu en Anja Baklien lättlästa och mysiga faktaböcker som ger utrymme för gemenskap med dina barn. Faktum är att fast lillen sover för länge sedan så sitter jag med boken i min han dock kan inte sluta titta i den …

En solklar @@@@@ i betyg från oss.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Anja Baklien

     /  mars 21, 2009

    Hej!
    Jag vill bara skicka ett stort tack och berätta att jag blev jätteglad när jag läste det fina du skrev om min bok. Jag hoppas du får många härliga upplevelser med din tre-åring i skog och mark och att ni tillsammans hittar det mesta i boken.
    Med varma hälsningar Anja

  2. Oj, vad roligt att författarinnan själv har kikat in och skrivit!
    Det är med all säkerhet så att vi kommer att få många fina skogsturer med din bok.

  3. Daniel Östvall

     /  augusti 29, 2011

    Tack för resentionen. Min dotter fyllde fyra mitt i sommaren. Då fick hon den om blommor. Tidigare på säsongen började vi med småkrypsboken och det var/är succé. Nu kör jag en Knyttegrupp med Friluftsfrämjandet till hösten och funderade på om skogsboken skulle vara kul att ha med gruppen. Ville se lite av innehållet i boken men efter allt du skrivit så blir det ett köp.

  4. Kul, hoppas du gillade den!

Kommentera

