Pyssel/lärande: Den första egna boken

Det är inte så lätt att INTE integrera de egna, nyvunna, utbildningskunskaperna, i sina egna barn.
Vi har ju, som trogna läsare säkert ve, arnetat med bokstäver och ord redan från runt tvåårsåldern.
Nu har Adde gjort sin egen bok.

Adde fick rita fritt och berätta en historia, som jag skrev ned under varje bild. Det blev en bok om hur Adde på rullskridskor åkte med farfar och Labolina och fikade vid havet. En kort mening undervaje bild.

Så här gjorde vi:
Adde ritade sig själv och jag skrev Addes bok under teckningen, Sen ritade han en bil och jag försökte hela tiden med frågor som: Vad är det, vad gör den och så fråga så att vi fick ungefär en rad text under varje bild. Lite häpen blev jag förstås eftersom det genast blev en liten historia.

Denna bok är läggdagsboken just nu och det är mer Adde som berättar för mig, men han ”läser” sig igenom vad vi har skrivit.

Här är några av sidorna:front2

Att använda egenproducerade böcker, (och böcker producerade av andra barn i samma ålder) framförallt i 3-7 årsåldern är väldigt bra. DÅ kan man vara ganska säker på att språknivån blir rätt när man läser tillsammans.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

