Krönika: Dagis är ingen avlastningsplats

– Det är så jobbigt vet du, du vet jag som jobbar helg vill ju kunna lämna ungarna på dagis på torsdag, fredag när jag är ledig.

Lite förbryllat såg jag på henne och undrade. Hon fortsatte:

– Ja visst vore det skönt att kunna städa,laga mat, och fixa hemma liksom, du vet så man inte har barnen kring sig jämt.

– Nej, jag vet faktiskt inte vad du menar. Hur tänker du att de som jobbar vardag ska göra då? Ska dagis vara en öppen dumpningsplats för barnen då också?

Jag kunde inte förmå mig att hålla tyst. Själv är jag hemma med två barn och pluggar.
Det trista är att jag inte längre kan räkna till hur många gånger jag hört traktens dagmammor och dagispersonal sucka över föräldrar som tror att dagis är en avlastningsplats när de beslutar sig för att det finns annat roligare att göra.

Föräldrar som lämnar sju till sex och ändå vill komma en timme senare så att de hinner träna med polarna. Föräldrar som aldrig som aldrig upplever charmen med en glatt matlagande treåring. Föräldrar som, helt enkelt, tror att barnet är en lite pryl som man kan ta fram när man vill och lämna bort när det är jobbigt.

Till saken hör att mamman som ovanstående konversation utspelade sig med vet att jag har båda barnen hemma och att, utöver det pluggar 150%. Mina barn är med både på handling och städning. Och när barnen sedan börjar hos dagmamman är det så lite som möjligt för att små barn behöver, utöver sina kompisar, sina föräldrar. Man skaffar inte barn om man inte tar ansvaret för att göra dem till goda, sociala medborgare. Och man kan inte lära sina barn att fungera i samhället om de inte får vara en del av ens vardag.

Om du inte har städhjälp och kock anställd då är matlagning och skurning en del av vardagen.

Tro mig, jag vet att det är jobbigt att vara förälder ibland. Det har hänt, ett antal gånger, att jag bara vill stoppa in ungarna i förrådet och svälja nyckeln när båda skriker sig blåa av vilja eller ovilja. Det har hänt, att jag ilsket fräser ”TA UNGEN” till mannen när han kommer hem utmattad efter jobbet och går ut på en promenad för att lufta huvudet från ilskna trotsåldersvrål.

Men jag vägrar tro att vardagsnyttigheter är saker barnen ska hållas undan ifrån. Man får leka sig fram. Föräldrar som tror att dagis är ett ställe där man kan ploppa in sin prydligt P.o.P -klädda unge när man har lust borde buntas ihop och stoppas in i en föräldrautbildning. Föräldrar som inte vill lära barn de här grundläggande sakerna borde inte få skaffa barn.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

