Recension: Aquaria

Tillgänglighet: @@@@@
Skötrum: Ja
Barnvagnsutrymme: Det finns barnvagnsparkering, men du får INTE ta med barnvagnen in och det finns inga små lånevagnar.
Inträde: 80:- för vuxen (ingen studentrabatt), 0:- för barn under 6.
Fika: Ja,varmt, trångt men vackert och gott te
Souvenirer: Ja men köp inte … 70 spänn för en plastfisk som du får för halva priset på BR
Koncept: Fiskar och småkryp samlade för barn att kika nära på och uppleva
Totalbetyg: @@@@

Aquaria är lätttillgängligt (färjan från slussen och ett par minuters promenad bara) och anpassat för de små. Det är väldigt mycket fiskar i väldigt lite byggnad om man säger så.

Här kan du se de riktigt häftiga fiskar riktigt nära om du är 0-9 år sådär. För långa barn får nämligen inte plats i de ytterst små tunnlarna och är det något barn som är lite lättskrämt så finns det inet utrymme för föräldrar om de inte är sisådär 130 långa.

Den bästa, och ibland lite läskiga delen, är regnskogen där det simmar pirajor och ibland blir nattsvart med regn och åska. Då är det bra att ha en mamma eller pappa att hålla i handen.

Aquaria är visserligen litet men ger ändå ett trovärdigt intryck och vissa barn (Läs mina) kan sitta i en time och bara glo på hajarna. I övrigt finns det små Nemo(clown)fiskar, anemoner, supervackra sjöstjärnor och en laxttrappa som man (om man tajmar in säsongen) kan se laxarna hopp i.
Fikapriserna, håller Stockholms normalnivå men det finns ett matsäcksrum så ta med dig istället om du vill spara pengarna. Annars är fiket väldigt bra placerat med utsikt över vattnet och massor av gott te. Dock bör det extremt varmt vid borden intill glasrutorna så riktigt varma folkbefästade dagar kan det vara värt att ta med sig fika.

Summering:
Ingenting för vuxna som bara vill ta en promenad med museibesök, men för en barnfamilj är det väl värt pengarna, om inte ett måste för den lilla ytan till trots finns det så mycket att se och uppleva Båda mina barn älskade hajrummet och Ida är bara ett år och det kanske inte så konstigt för hur coolt är det inte att se hajen i vitögat och ändå ha mamma på lagom hållavstånd om man skulle bli lite överväldigad.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Mins också mitt första barn, däremot var jag inte så överbeskyddande. Tyckte att jag kunde göra allt jag gjort tidigare bara låta det ta lite längre tid. Så han var med på resor tidigt. Beror nog mest på att jag var så ung.

    Du har åter blivit nominerad till Månadens blogg. Omröstningen pågår fram till sista april. Du kan rösta en gång varje dag. Vinnarna kommer att få 150 kr att skänka till valfri hjälporganisation.

    Den blogg som vinner ”Månadens Blogg” går till ”Enbarts årsfinal” 2009 och vinnaren där kommer jag att bjuda på en middag på en restaurang i Stockholm. (På så viss blir ju jag också en vinnare 😉 Kan vinnaren och jag inte ses ger jag 1.000 kr till valfri hjälporganisation i vinnarens namn.

    Se till att rösta och få dina läsare att rösta på din blogg. Det går att rösta en gång per dag.

    Lycka till!

    Peter PC Carlsson

Kommentera

