Rosa cykel till en kille???

IMG_0037

En mamma i parken sa, att hon hade fått problem, eftersom hon gärna valde mörka kläder och lite tuffare ”killiga” kläder till sin kortklippta treåring så hade treåringen börjat komma hem från dagis och säga:

– Mamma, jag vill inte se ut som en pojke!
Det stora problemet var då att mamman inte ville att hon skulle klä sig i könsspecifika (Läs: Rosa) kläder.

Mina barn har väldigt mycket flick respektive pojkutstyrslar på sig. Självklart får de välja själva, när de blir så stora och Adde har både använt klänning, högklackat, handväska och valt egna byxor med stora rosa hjärtan på. Han har en docka, massa bilar, några ponnys och en barbie. Han leker med allt i perioder och får uppmuntran i allt, till och med när han för tionde gången samma dag kräver att få rosa nagellack målat på sig.

Ida är inte så stor att hon väljer ännu, men det får hon också göra, det är bara att så länge jag väljer så blir det rosa och rött och annat flickigt.

Jag trodde inte att det behövde vara så hårdraget och tyckte väl att mamman i parken var rätt fånig tills jag stött på ett nytt problem. Jag ska åka och köpa en cykel till Adde när våran cykelfarbror slår upp portarna för säsongen, men …
Adde har bestämt sig. Det finns bara en cykel i hans ögon just nu.

Den är rosa, med rosa cykelkorg och dinglande plastband.
Mamma tycker inte att den cykeln är en så bra ide för en liten kille, med tanke på vad de andra barnen kanske säger, men helt pedagogiskt har jag sagt:
– Du ska få titta på alla cyklarna hos cykelgubben så väljer vi då.

För vad säger man, när ens pojke vill ha rosa? När han vill ha något som jag vet att andra barn förmodligen kommer att fråga/retas om. Jag vill ju att han ska ha kul med sin cykel, får han det om han får en rosa som de andra barnen retas med honom om?

Och om inte, hur styr jag undan det utan att det blir ett könsbetingat val ala ”Nej, rosa är för tjejer?”

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Äh, om en rosa är allt han vill ha, så kommer han att ha sån pondus när han cyklar, så att det inte blir några problem. De andra kommer att bli avundsjuka på att han har en bra korg till alla saker och fräcka band som fladdrar.
    Min snart-åtta-åring har gärna rosa tröjor och sånt, det har aldrig varit några problem med kompisarna.

    Men hur är det med cyklar hos er, är det liksom ett ”krav” för så små barn? Här (skönt nog) blir fler och fler inne på att inte ge barnen cyklar förrän de kan cykla utan stödhjul. Det har faktiskt funkat toppen, runt femårsdagen har det oftast bara varit att sätta upp dem och så har de kunnat dra iväg rätt omgående. Å andra sidan så har J:s snart treåriga kompis en liten rosa cykel med korg och stödhjul som han kavar runt på i väldigt hög hastighet. Kanske är jag för sjåpig, eller också tror jag att mina barn inte har koll nog på omvärlden när de är så små… J får vänta två år till hon. 😉

  2. Kompis på rosa cykel = kille!

  3. Nja, alltså Adde är ju mycket längre än många barn och en trehjuling är förliten så jag har lovat honom en cykel (med stödhjul). Det är vääääldigt många barn som har cyklar också.

    Koll på omvärlden, tjaa de får ju bara cykla inom rätt områden, men cyklar av olika slag finns till lån i alla parklekar, det är bara det att min cykeltokige son vill cykla jämt, inte bara när parklekarna är öppna;)

  4. Hehe, förstod det eftersom du skrev hAn;)

  5. Vad spelar färgen på en cykel för roll? Mina barn har valt cyklar efter vilka de gillat – inte om det varit för tjej eller kille. Jag har klätt mina barn (så långt jag kunnat bestämma) i mer neutrala kläder – dvs mycket från pojkavdelningarna eftersom det är de kläderna som är funktionsdugliga. Det är idiotiskt att man inte ska kunna klättra i träd eller vara rädd för att förstöra klder bara för att man leker och är barn(för hur praktiskt är det med ljusrosa eller andra ljusa färger och skira tyg?!)

    Kill- resp. tjejfärger är det ju FÖRÄLDRARNA som styr.

    Skulle din son bli mobbad (vilket är ett väldigt starkt ord – jag skulle nog säga retad – och det kommer han säkert bli någon gång i sitt liv) skulle han bli det även om han har en pojkcykel – finns det några som vill mobba någon hittar de alltid något att peka på.

    Till något annat: stödhjul är kanske inte det bästa för barn och de kommer upp i höga farter utan att kunna cykla och hålla balansen(man måste luta sig fel i kurvorna med stödhjul t.ex.). Vi har valt att inte ge vår yngsta dotter cykel förrän nu när hon blir 4 år – det blir inga stödhjul utan ska man cykla så får man lära sig att cykla utan stödhjul – så har vi gjort med de andra också. Bara för att alla andra cyklat med stödhjul och fått börja cykla tidigt har inte vi ändrat på vår inställning.

    Hur kan man motivera barnen att stå emot grupptryck om man själv alltid måste göra som alla andra 😉

  6. maria t

     /  maj 22, 2009

    o min dotter har en blå cykel hon gillar inte rosa så det fick bli som hon ville. tycker inte det spelar nån roll-

Kommentera

