Recension: Mammafällan

Titel: Mammafällan
Författare: Maria Sköld
Illustratör: Marianne Adolfsson
Förlag: Ica Bokförlag
ISBN: 9789153432968
Pris: 111 kr
Köp:här
Betyg:@@@

9153432967Jag vet att jag borde känna igen mig, detta eftersom jag är mitt uppe i mammarollen samtidigt som jag ska utveckla mig själv genom min omskolning till lärare. Men … det gör jag inte, eller i alla fall väldigt sällan. Alltså misstolka mig rätt nu, boken är inte dålig den är kanske bara inte riktigt rätt placerad hos en småbarnsmamma som pluggar 150% och har barnen hemma.

När boken, Mammafällan, dimper ned i min brevlåda är den inbunden och skrikande rosa, med författarinnan i olika utstyrslar på framsidan. Boken andas …LÄS MIG!

Det är på många sätt en bok som passar utmärkt för stressade småbarnsföräldrar, till exempel det faktum att den består av 36 kåserier (vilket gör att man kan läsa den obundet av tid, och ta ett kapitel i taget på toaletten om man vill) om allt från löshår, okej väldigt mycket löshår och stress, vånda och mammaångest.

Det är väldigt trevliga bilder i boken gjorda av Marianne Adolfsson och den är skriven i en alldagligt talspråkig stil som säkert fångar många läsare.

Varför får den inte högre betyg då? Jo Mammafällan är visserligen bitvis rolig men det är väldigt mycket trivialiteter som i kåseriets namn blåses upp och blir ganska tradigt. Vem sjutton orkar läsa om löshår, olämpligt placerade finnar och mammor som inte hängt med i nyhetsflödet alls när man själv lever mitt i mammalivet?

Men när boken är rolig så är den väldigt trevlig. Mammafällan känns ärlig, men speglar lite väl ingående mammalivet för oss med små barn. Så samtidigt som jag skrattar igenkännande åt trötta mittinattenvällingmatandet så känner jag då och då ett ”Nej, jag orkar inte mera” när ytligheten tagit över . Dessutom blir jag, efter ett tag, störd på de rent layoutmässiga bitarna, med tre utropstecken efter tre punkter och liknande skriftspråkliga missar.

Slutord
Mammafällan är en samling kåserier om mammaliv, ytlighet, kvinnoliv, sömnbrist och storstadsstress. Fylld med roliga, och väldigt talande illustrationer (Faktum är att just illustrationerna ger boken ett extra lyft). Boken är, som sagt, bitvis underhållande, men bitvis vrider jag mig som en mask när jag tvingas läsa om ormdrömmar, försent bortplockat julpynt och magsjuka små barn. En bok ska få mig att fly verkligheten en liten pyttestund inte låta mig leva den dubbelt.

Skulle jag köpa den till mig själv? Nja, men kanske till någon av mina rosadrömmande kompisar (som ännu inte fått barn) bara för att visa dem. ”Jadu, just såhär är det!”

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

