Vikten av rätt kläder

Hur viktigt är rätt kläder?
Är det inte väldigt illa ställt, när hel och ren, förbytt till märkesklädd och oförmögen att skita ned sig på en tvååring.
Hur många föräldrar i vårat område tror ni vägrar låta barnen grisa ned sig eftersom de har för fina kläder? Det är faktiskt helt bisarrt när en förälder säger:

”Nej men lille Pelle får faktiskt inte leka i sanden för han har nya byxor för 700:-”

Men ta då för f*n inte på honom byxor för sjuhundra kronor.

Jag har börjat fatta hur viktigt det är med rätt plagg till rätt matchning, helst av det dyraste märket och årets säsong. Vi måste väl börja tänka mer och mer på sådant med Adde, helt enkelt eftersom vi vill att han ska passa in och även om det knappast blir sjuhundrakronorsbrallor i denna ålder så vet man vad man har att vänta sig, uppenbarligen! Men jag förstår och jag förstår inte…

Alltså jag har fattat att det är viktigt med säsongens kläder (även på ettåringar som krälar i sanden)och att jag (som mamma tydligen) bör ha koll på det, men jag fattar inte varför egentligen? Och jag kan inte lägga sjuhundra spänn på ett par brallor, det funkar liksom inte vare sig ekonomiskt eller mentalt. För mig är det viktigt att barnen kan röra sig fritt i kläderna.

Det är väl ändå bättre att Adde kan klättra i träd och kasta sig handlöst ned för en sandhög som de bygger i sandlådan utan att jag ska oroa mig för att kläderna ska bli smutsiga, repas eller så. Är det inte bättre med ett par nya HM-jeans för 149 spänn då än ett par märkesjeans som tvingar barnen att sitta helt stilla?

Leken är väl ändå det viktigaste för en treåring eller? Och allvarligt talat vem, som är vid sina sinnes fulla bruk, köper byxor för sjuhundra spänn till en tvååring?

DSC00098

Kläder ska man kunna spela Innebandy ute i, även om man är fjorton månader. Mammas hemsydda funkar utmärkt!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Haha, jeans för 700 spänn… det köper jag ju inte till mej själv en gång! Nä, här är det begagnat som gäller för det mesta. Man slipper alla miljögifter fom första-användaren har tvättat bort, och kan dessutom lättare se vilka plagg som faktiskt håller för både lek och tvätt. 700 spänn, haha gud vilket konstigt liv man vill ge sina barn…

Kommentera

