Pappan i parken och tanten på gatan?

Under sommaren är jag ju inte så aktiv på bloggen, men idag hände något väldigt udda. I lekparken bland alla barn satt det en pappa mitt i sanden. Han satt med sin lilla trettonmånaderstjej och en ölburk i handen.

Jag trodde först att jag såg fel, tittade till igen och fick det bekräftat. Killen satt i sanden, med sitt barn, i lekparken och drack starköl.

Han var visserligen inte jättefull, men han var inte nykter heller.
Vad säger man till en sådan människa? Jag mumlade något om att öl inte var så lämpligt i lekparken och fick ett ”kärringjävel” till svar. Kanske borde jag ringa soc? (jag vet vem flickan är).Kanske polisen. Men just nu är jag så tröttkörd att jag egentligen inte orkar ta andras strider mera. Jag tjatar ofta om att barnen är hela samhällets ansvar, alltså borde jag föregå med gott exempel.

Men kan inte någon annan någon gång göra något? Eller är det norm i den hör stadsdelen att barnen ska leva med puckade föräldrar?

Kanske är det som jag alltid misstänkt stockholmsmentaliteten? en förbannade oseende storstadsmänniskan?

För någon vecka sedan gick jag på en stor central gata i Stoclholm (och plötsligt ramlar jag på en tant som har ramlat. Hon ligger helt stilla med slutna ögon och blod på hakan (från läppen). Det var en solig dag, många var ute och gick. MÅNGA hade gått på vägen framför mig (Och då pratar vi om säkert över 150 pers eftersom det var ganska högt upp på gatan). INGEN har ringt ambulansen.

INGEN!!!!

Visst hon kan säkert vara ett fyllo, kanske någon hemlös som folk känner igen som en som ofta ramlar. Men …
hon kan vara någons mamma också, någons syster… någons fru.

Jag ringde förstås, det gör jag aldrig, smiter aldrig ifrån, står kvar och slår 112.
Och är så förbannat jävla sur på att folk vägrar ta lite medmänskligt ansvar!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

