Grodjakt på Råsunda

Jag vet poängjakt heter det när man leder serien och regerande mästarna står för motståndet. Men har man småbarn och råkar ta med sig dem på fotboll en solig lördag så handlar det om att multitaska på hög nivå.

Det är inte så att jag är dum på något sätt, jag har redan fattat att det är oändligt korkat att tro att man får se en hel match med två barn på läktaren. Men … eftersom mitt liv, hela livet från att jag var fyra, har handlat om sport (Jag har spelat handboll, innebandy, sprungit och kampsportat.) Jag har dessutom följt AIK i fotboll (och som barn även hockey), sedemera handboll och förstås mitt kära Manchester United på plats både hemma och borta. Det kanske inte är så konstigt ändå att man vill integrera barnen i en del av det.

Alltså tog jag med hela familjen på fotboll … Adde har varit med ett par gånger men Ida fick sin första upplevelse här och det hela var ganska roligt, speciellt eftersom TIFO södra hade lagt ut stora flaggor som barnen kunde vifta med.

2493651624936723

Resten av matchen fortlöpte ungefär i det här tempot.
Adde: Pappa pappa, där är bollen.
Ida: Vråååååååååååååååål,(Översatt: min leeeeeeeeeksak.)
Adde: Pappa, mamma, jag hejar på dem med bollen…
Ida: Vråååååål(Översatt: vill inte, vill, vill inte vill)
Mamma ger dem leksaker:
Adde: Pappa pappa, varför skriker dem (publiken)?
Ida: Vråååååååååååååååål,(Översatt: min leeeeeeeeeksak.)
Adde: Pappa, mamma, vad är hörna
Ida: Vråååååål(Översatt: vill inte, vill, vill inte vill)
Pappa säger: Hörna blir det när bollen är ….(pappa inser att Adde är tre) … åt det hållet.
Bollen ger sig just då iväg åt sagda håll.
Adde: pappa blir det hörna nu?
Pappa: Eh … (Letar förvirrat efter mammas hjälp, mamma svarar klara dig själv du) hörna blir det bara ibland …
Adde: Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?
Ida: Vråååååål (Översatt: huuuungrig)
Adde: Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?Pappa blir det hörna nu?
Ida: Vråååål (Översatt : Töööörstig)

Efter ett tag råkar ett annat barn stjäla Idas groda som ligger på marken bredvid Adde och en hög av leksaker. Ida upptäcker det, men inte barnets pappa.
Ida: VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL (Översatt: Min leksak, hon tog min leksak)
mamma springer efter sagda pappa.
Mamma: Ursäkta kan vi få tillbaka våran groda?
Pappan ser konstigt på oss, tvingar av barnet grodan och säger som svar:
– Men den låg ju bara där så vi trodde inte det var någons.
(Nej för det är jättevanligt att det ligger leksaker utan ägare och skräpar på familjeläktaren …)

Efter ungefär sjuttioelva insmugglade pommes, varsin glass och ett ett mot regerande mästarna Kalmar, beslutar sig mamma för att nästa gång får pappa stanna hemma med barnen:) I alla fall tills nästa gång och då går mamma och Adde på hockey själva för om pappa ska förklara Icing för sin treåring vet vi inte vad som kan hända…

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Icing är för lätt. Låt honom förklara offside (i valfri sport) istället 🙂

Kommentera

