En docka till pappa, en bil till mamma?

Det här med könsrollen fungerar inte som det ska i vår familj.
Jag är Fotbolls, idrottsfreaket som gärna tränar tills jag stupar, kastar mig glatt utför stup i flygskärm och älskar blodiga actionfilmer. Dessutom är jag en IT-nörd som gärna somnar med datorkod upp över öronen. Jag hatar att städa, hinner aldrig sminka mig och jag råkar då och då blanda in en röd strumpa i vittvätten.

När jag var liten hatade jag New kids on the block, jag vägrade shoppa kläder och prata om snygga killar och dessutom tjuvrökte jag inte och jag umgick bara med grabbarna. Det var vi som smet in bakom gympasalen och lyssnade på OS-sändningarna på raster och andra tillfällen.

Jag har jagat, fiskat, och kan stycka en kalv … och tvekar inte att sätta upp nya hyllor eller rensa stuprör, om jag måste.

Så nu har ni det på pränt … Jag är inte en god kvinnlig förebild, alls!

Mina barn har ärvt den talangen. Adde älskar sin rosa dockvagn (som vi köpte efter att Ida fått en lila av farmor och Adde blev jätteledsen fö att han ”bara” fått en bil) och Ida är fullkompligt tokig i sin Transformers motorcykel med tjut.

När barnen ska leka tillsammans, lägger Adde dockan Docki i sängen, klär henne, nattar henne, byter kläder på henne. Ida … krossar tågbanan och tutar med bilar.

Och gissa vem av barnen som tycker att klänning, handväska och smink är en kul ide?

SÅ det där med att vi skapar könsroller … hmm jag undrar jag?

Lämna en kommentar

Kommentera

