Recension: Hästpojken

Förlag: Ica Bokförlag
ISBN: 9789153431527
Pris: 186
Köp:här
Betyg:@@@@@
häst

Ni vet den där oron som kommer över alla föräldrar när man jämför med barnen i sin omgivning. när man hör hur barn ska vara. vad de ska äta och vad de borde kunna. För Kristin och Rupert blir oron alldeles för verklig när det uppenbaras att Rowan arton månader är långt ifrån vad andra barn i omgivningen är just då. Det hugger i hjärtat när man läser boken. Det hugger, för att man själv alltid oroar sig för alla de där sakerna som kan hända ens barn. Det hugger, för att det kunde vara ditt barn!

Det hugger i bröstet när man, som läsare, känner av författarens smärta vid beskedet att sonen har Autism. Tänk dig att du står inför känslan av att du aldrig ska kunna kommunicera med ditt barn. Det är förkrossande och alla de drömmar du har om ett liv med ditt barn, de drömmar som följer längtan efter ett barn, de kraschlandar framför dina fötter.

Boken handlar om Rowan och hans föräldrar Rupert och Kristin. Och hur känslan av kraschlandning förändras när Rupert upptäcker hur Rowan utvecklas i kontakten med hästen.

Rupert beslutar sig för att ta med Rowan och frun till Mongoliet där hästar och shamansk healing förenas. Boken handlar om hopp för ett barn och familjen resa tillsammans. Hästpojken är en sann berättelse skriven direkt ur hjärtat.

Det är inte någon healingväckelsebok även om författaren själv anser att den såkallade healingen hos shamanen har gjort nytta så säger han också att Rowan fortfarande är autistisk men att resan påverkat honom positivt på så många sätt. Det handlar, helt enkelt, om en familjs önskan att göra allt för det barn man satt till världen och det är en väldigt fin bok oavsett om man är redan har egna barn eller inte.

Annonser
Följande inlägg