Hinna med att blogga

Det är inte direkt enenkel uppgift att hitta på kreativa nya inlägg i barnbloggsvärlden. Just nu, med två utbildningar, extrajobb, träning och familjeliv harjag massor att skriva om men så lite tid.

Fast ibland handlar det nog också mycket om inspiratiosbrist. Mest med tane på hur jag tänkte när bloggen skapades, vilken respons jag fick och vilka frågor de väckte.

Innan jag fick barn var jg övertygad om vissa saker. Vissa saker är jag fortfarande övertygad om, andra har ställts på sin spets, dels med bloggresponsen, dels med bara själva fenomenet att bli mamma.

Det blir inte alltid som man tänkt sig, eller hur. Ni vet säkert hur man sa att ”när jag får barn ska jag minsann/minsann inte” och sen stod man där med barnet i famnen och gjorde något helt annat.

SJälvklart finns det saker som man alltid håller fast vid. Pinciper, tankar, saker som är befästade i själen för att ma är fullkomligt övertygad om att det är det bästa för barnen.

Hela mitt liv har jag strävat efter att inte bli som mina föräldrar: Att blien bra förälder. Mitt i föräldrarskapet så strävade jag fortfarande efter det … lite för mycket kamp mot allt för att förstå att jag inte var som dem, att jag faktiskt är ganska bra som mig sälv.

Att vara bra innebär inte att rusa runt på allting som man bara mååååste göra för att alla andra föräldrar gör det. Ibland är det svårt att se att lugnet kanske är det absolut viktigaste för familjen…

Vi diskuterar ibland när föräldrar är viktiga försina barn. Jag är övertygad om att föräldrar är det under hela uppväxten fast några hävdar att den viktigate perioden är mellan 1-3, andra mellan 2-5.

Själv jobbar jag ibland med ”trasiga barn” eller maskrosbarn, sånna som jag och jag skulle så gärna skaka om deras föräldrar. Få dem att förstå att barnen som står där mitt i begynnelsen av sina tonår behöver närheten, kommunikationen och tryggheten mer än någonsin.

Jag brukar försöka förklara för dem att ju jobbigare du upplevcer att ditt barn är, desto mer behöver han/hon dig! Tyvärr är det alldeles för få vuxna som förstår det.

Lämna en kommentar

Kommentera

