Hon fattar ändå inte ….

så sa hon, mamman till nioåringen, och gick tillbaka till misshandlaren efter att ha fått hjälp därifrån av kvinnojour och vänner.

– Han kan ändra sig … sa hon och sökte förtröstan i de egna orden.

Jag svarade att hon inte skulle ringa mig mera om hon inte ville ha hjälp därifrån. Jag sa att jag inte kunde stå ut med tanke på vad hon utsatte sin dotter för och att jag inte kunde förstå hur fan hon kunde gå tillbaka efter , månader borta från kräket …
– Du förstår inte …vi har så mycket bakom oss tillsammans.

– Men …han säger ju att han ångrar sig …

– Du …jag kan inte få dig att föstå …men vi älskar varandra.

– Hon (dottern)har aldrig stått mitt i striden, hon vet inte…hon förstår inte…

Som om jag inte hade hört orden förut. Utöver det faktum att jag då inte hade barn … sa jag exakt samma sak. Trodde exakt på samma naiva sätt att mannen bakom misshandeln skulle förändras.
När hans ånger och tårar kom trodde jag honom … Jag förstår visst vad hon går igenom. Jag förstår att det inte är lätt, men DÅ VAR JAG SJUTTON, du är snart trettio!!! och DU HAR BARN!

En sak måste alla som lever i misshandelsförhållanden förstå (oavsett om det är fysisk eller psykisk misshandel), man får inte utsätta sina barn för det. BARN FÖRSTÅR MER ÄN MAN TROR.

Utgå från vad du vill att ditt barn ska lära sig om världen. Se på ditt barn och säg ärligt till dig själv att du kommer att må bra av dig själv när dittbarn växer upp och väljer att leva med en misshandlande man…
Det kommer med stor sannolikhet att bli så. Om man lär sig att mammas kille får slå och mamma stannar kvar så lär man sig att ”min kille får slå och jag ska stanna kvar”

Det finns inga ursäkter, det finns ingen annan utväg än en om du har barn. Barn ska inte leva så!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Åh… ont i hjärtat… :’-(

Kommentera

