Jag är pappan i familjen …typ!

Det tog ett tag att inse det faktum att könsfostran i mig aldrig går ur. De där ni vet som samhället har lagt på oss tjejer genom att berätta för oss att vi är svaga, veka, inte kan, älskar att baka bullar, gå på tivoli med barnen och … förstås…. älskar mode, smink, kläder och ska ha dålig lön …

Eh vänta nu … visst ja jag är inte alls sån! Mina stackars barn får ju lära sig helt fel grejer liksom… Hur ska det gå för stackars Ida när hon ser sin mamma köra Vasaloppet, kasta sig ut för stup och kicka grabbarna i magen? Och Adde då … han kommer ju inte att kunna bli normal när det är morsan som säger:

– Nu grabben ska vi på fotbolls/hockeymatch tillsammans du och jag så du ska få lära dig vad hörna är …
Jag har inte fattat att jag ska vara på ett visst sätt, att det inte hör till tjejernas natur att ta för sig och kräva hög lön och bättre befattningar. Jag har helt missat (i könsdebatten) att jag har möjligheter men ingen makt! FAN!

Tänk att jag inte visste det! Förlåt!

Men hallå, det går framåt ….jag håller på att lära mig. Nyss läste jag en bok i skolan om hur jag borde agera när jag spelar spel. För så gör tjejer. Jag har liksom missat hela prylen med att jag ska vara försiktig, älska pusseldelarna, vilja smita ifrån fysiska konflikter och hata att skjuta… Åh , ooooh javisstja jag ska ju gilla tjejspel …
Men vänta nu … Vad fan är tjejspel? Får jag inte gilla call of Duty nu? Måste jag rygga tillbaka för GTA och Doom för att inte skada min stackars dotter för livet? Borde jag egentligen sitta på en rosa pall och sticka medan kanelbullarna jäser i ugnen?
Jag gillar inte tanken på ”tjejspel”, infact varför ska saker heta riktig och tjejnågonting. Häromdagen när svärmor på mitt uttalande om 2011s vätternrunda sa: Men då kan vi ju åka tjejvasan också, fick jag krupp och kliande utslag på hela kroppen. Vadå tjejvasan??? VASALOPPET i så fall.
Jag köper helt det faktum att tjejer vill tävla mot tjejer. Jag köper också att tjejer och killar (generellt) kan vara olika. Jag kan till och med tycka att det är trevligt med tillställningar som oxruset, tjejtrampet och liknande OM …. Men bara OM det inte finns något som heter DET RIKTIGA och (DET HALVERADE) tjejriktiga…. Man kan visst ha herrvasan och damvasan, men för bövelen vi tjejer klarar också nio mil på skidor. Vi klarar 30 mil på cykel och vi spelar också skjutaspel.

Mina barn får det killiga från mamma, mamma slåss (på träningen), utmanar sig själv, älskar skjutaspel, fotboll, hockey, MMA, modellbyggen och mamma får allergiska utslag av kolonilotter, blöjprat och av att sitta stiolla bland damerna när grabbarna börjar spela fotboll i gräset på midsommar.

Sorry kids … ni kommer att få en helt förvriden kvinnosyn … det är bara att acceptera!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

