– Fan Du tänker ju alltid på alla, sa hon

Men det är inte sant … jag försöker däremot att tänka på alla som jag tycker om, eller har någon form av relation till.

För mig är det självklart att finnas där för de jag bryr mig om, och jag vill att mina barn ska finnas där för de som de bryr sig om. men jag vill också lära mina barn grundläggande oStockholmsk medmänsklighet.

Som exempel … Jag har skottat ut grannarnas bil ett antal gånger den här vintern, de är åttio plus och jag brukar också bära in deras varor när jag ser att de har storhandlat. Jag gör inte det för att de ber om det, de gör de aldrig. Utan jag gör det för att jag ser att de står där insnöade, eller överlastade med varor. En annan gång kanske någon går förbi när mina barn kör bil och fastnar … då vill jag känna att de också får hjälp. Jag gör inte det av vänskap, inte heller för att jag har någon annan relation till dem än att de är mina grannar, om än väldigt trevliga. Jag gör det för att det är så jag är fostrad att man gör.

När jag ser att folk mår dåligt försöker jag finnas där, ibland även fast jag inte känner dem, som när tobaksgubben spiller ut all sin småbarnsförälderfrustration, eller någon förälder till en halvkompis till barnen har problem med bilen. Ja ni vet.
Jag tycke rinte att det är jobbigt att finnas där för folk, ibland kan det vara jävligt otajmat när m,an ska kasta sig ur affären och just då berättar affärsägaren något riktigt hemskt som han funderar på. Eller om jag måste avfärda någon för att jag sitter i jobb, men …även om jag säger nej ibland (vilket också är en nyttig läxa för barnen att lära sig göra) så … försöker jag vara där så mycket jag kan och orkar.

Min pappa skulle vrida sig i sin grav om han såg hur människor behandlar varandra.
Min pappa lärde mig att om grannen kört i diket eller behöver hjälp med potatisen då ställer man upp.
Om en människa faller ihop på centralen så hjälper man henne, vågar man inte gå fram så ringer man i alla fall en ambulans.

Jag skulle skämmas ihjäl om mina barn när de växer upp ignorerar de inskottade åldringarna, om de inte kollar hur deras vänner mår när vännen råkat ut för något eller om de ignorerar de sjuka mannen på gatan.

Jag tänker inte alltid på alla, men de jag tycker om vill jag ta hand om och jag vill ge mina barn den medmänskliga förebilden.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Kommentera

