Förklara katastrofen för en femåring

Som ni vet är vi för att förklara saker sa riktigt som möjligt men när Adde hittade en gratistidning med en bild från Japans kärnkraftverk och räddningspersonalen (iklädda skydssutrustning) på tunnelbanan fick jag ta mig en rejäl funderare. Hur förklarar man det här? Bakom oss stod en tant och glodde nyfiket.
Jag sa: Ja i landet Japan har råkat ut för en olycka. Det du ser på bilden är från en byggnad som hjälper landet Japan att få ström till lampor och sånt. Den byggnaden har gått sönder och eftersom en byggnad som hjälper till med att ge ström åt landet innehåller saker som kan vara giftiga så har gubbarna så konstiga kläder.
Adde: Aha då blir de inte sjuka och … och så hjälper de Japan?
Jag: Ja precis.
Tanten: Vad bra du gjorde det där!

Hur förklarar ni för era småbarn?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Det var bra förklarat. Jag tycker överlag att föräldrar borde tänka mer på vad de exponerar barnen för, tv-nyheter som står på i bakgrunden med våld och skadade människor som skriker, hemska tragedier, mördade barn och allt möjligt, dagstidningar som glöms kvar på matbordet… Jag menar inte att man ska skydda barnen och gömma dessa saker, men man måste vara medveten om att barnen snappar upp massor och kan sen själv gå och tänka på det och bära med sig det. I så fall är det bättre att göra som du gjorde och förklara _på barnets nivå_ ungefär det som händer och sker i verkligheten. Och inte låta barn titta själva på nyheterna.

  2. Carolina

     /  april 20, 2011

    Ja, Självklart förklara för barnen så gott man kan. Minns en gång vid en busshållplats en pappa som skulle förklara hur istappar blev till eftersom hans lilla flicka just frågat. Jo förstår du sa han. Det är istappemannen som varje natt sätter dit dessa.
    Fy tänkte jag. det finns ju ingen sanning i detta.

    Jag tycker man ska göra som du gjorde. Förklara på barnens nivå. Men det kan vara svårt och då
    får man inte heller glömma att man faktiskt också kan säga.
    ”-Ja, det vet jag faktiskt inte, låt oss försöka ta reda på det tillsammans.”
    Men då måste man också göra det sen.

  3. Istappemannen …hehe Vilka ideer.

Kommentera

