Idag pratar de om så kallade genusdagis på twitter


Alltså förskolor där man kallar barnen för ”hen” och ska göra allting könsneutralt (enligt feeden alltså) och kompensatoriskt. Och om jag fattat det rätt så innebär det sistnämda att man vill balansera upp de påtagna olikheterna så att flickor ska göra killsaker och tvärt om.

Är det inte så redan att vi har en ide om vad som är kill och tjejsaker om vi måste balansera upp det hela? Jag vet att det finns mammor häromkring som använt könsneutrala namn och vägrat säga könet på sin bebis, alternativt klätt sina flickebarn i killkläder för att de ska bli behandlade som killar och inte klemade med …

Mina barn har tillgång till båda. Jag tycker det är självklart. Just nu är det prinsess och sminkperiod för fröken Ida, något som Adde gick igenom (och fick leva ut såklart) i samma ålder och lasersvärd som gäller för herrn.

Själv var jag fostrad pojkaktigt av en pappa som promt ville ha en son till om det varit bra eller dåligt? Ja, jag är ganska tuff, gillar lite annorlunda grejer än mammorna häromkring. Men vad har jag att jämföra med. Hur hade det varit om jag fått en mer flickig uppfostran?

Lämna en kommentar

Kommentera

